lørdag 12. juni 2010

Loppemarkedfunnet som ble til ei veske - Bag

 

For noen uker siden var jeg på loppemarked og kom hjem med bl. a. denne klokkestrengen

IMG_3705

Etter noen timers arbeid er den endt opp som denne veska

IMG_3825

Veska ble stor og romslig og er enkel å lage. Klokkestrengen var lang så det ble en bit på hver side. Jeg hadde ikke noe mønster, men dette er hva jeg gjorde:

Jeg tok vliselin bakpå broderiet og lagde to stykker slik som dette

  IMG_3708

Disse ble sydd sammen og sydd til en sirkel

IMG_3710

Med vrangen ut sydde jeg sømmen nede og så var det tid for hjørnene. Det er greit å bruke linjalen til dette. Legg streken på sømmen of finn ut hvor du må sy for å få det beint og for å få rett størrelse på bunnen (her 10cm).

IMG_3718

Klipp av hjørnet

IMG_3722

Sånn ble det på retten

IMG_3721 

Slik lagde jeg lommene til foret

 IMG_3807

To lommer med stoff i mellom

IMG_3809

Sy på samme måten som ytterstoffet, men før hjørnene sys må lommene komme på rett plass

IMG_3810 IMG_3820

Hempene ble sydd slik

IMG_3819 

Og sånn ser de ut på veska

IMG_3821 

Foret ble plassert i veska slik at det rakk så vidt litt høyere enn broderiet. Jeg brettet ned ytterstoffet og sydde en søm /stikning rundt kanten slik at foret ble med i denne sømmen 

IMG_3827

Jeg ville ha ei veske som kunne lukkes så til slutt sydde jeg i en glidelås. Når glidelåsen er åpen ligger det “ekstra” stoffet ned langs innsiden av vesken (se over). Når den er igjen får man litt ekstra plass på toppen.

IMG_3826

Jeg ville ha en hank/stropp som kunne reguleres og fant ut at det greieste var å bruke en ferdigkjøpt en. De følger ofte med bager man kjøper og blir ikke alltid brukt så jeg fant meg en som til og med passet grønnfargen i broderiet. Den ble festet i D-ringene

1 kommentar:

  1. Hei. Kjekt å finne noen nye her inne. Flott inspirasjon til å lage noe av alt det jeg i det siste har funnet på bruktbutikk. Foreløpig har det bare hopet seg opp på syrommet mitt. Ha en fin søndag!

    SvarSlett