torsdag 22. november 2012

Farging av stoff – Fabric Dyeing

Jeg har massevis av stoffer og mange av de er sånne jeg har farget selv, men allikevel er det ikke alltid så lett å finne den rette fargen… Jeg holder på med en quilt hvor jeg bare bruker stoffer jeg har farget selv og jeg fant ikke noe jeg var fornøyd med til kant så da var det bare å sette i gang å farge litt mer. Håpet var å lage en passende lilla farge. Det var bare å fylle de forskjelling karene. Jeg brukte Procion MX farge.

Even if I have a lot of hand dyed fabrics it’s not always easy to find the right colour so I decided to dye some more to see if I could make the right lilac colour for a quilt I’m making. I used Procion MX dyes.

IMG_4969

Det ble noen fine stoffer, men ikke helt fargen jeg håpte på, men det ble i alle fall minst et stoff jeg kan bruke til kanten.

The fabrics turned out nice. I didn’t get the colour I was looking for, but I did get one I can use.

IMG_4995

Jeg fant ut at jeg ville farge litt garn også så jeg fant fram forskjellige tykkelser av bomullsgarn i hvit, beige og gult, lot det ligge i soda ash og saltoppløsning en stund, og la det i plastbokser

I also dyed some cotton yarn. I used yarn in white, yellow and beige, soaked them in soda ash and salt solution and put them in plastic boxes

IMG_4970

Jeg blandet forskjellige farger og brukte sprøyter

I mixed different colours and used syringes

IMG_4984

til å påføre fargen

to add the dye solution to the yarn

IMG_4973IMG_4977IMG_4986IMG_4987

Og her er det ferdige resultatet

And here is how it turned out

IMG_5006

Fargerestene fra boksene var nok til å farge disse stoffstykkene. Jeg krøllet de sammen i plastbokser og sprøytet fargen på, De fikk godgjøre seg neste dag under plast før jeg skylte de.

The left overs I used to dye these fabrics. I put the fabric in boxes and used the syringes to add the dye. I covered with plastic and left them to the next day

IMG_5009IMG_5010

1 kommentar: