mandag 16. januar 2012

Farging av stoff – Fabric Dyeing

Det er en stund siden sist jeg farget stoff så i helga fant jeg ut at jeg ville farge litt. Jeg trengte flere brunfarger og fant ut at jeg ville overfarge en del av de stoffene jeg har farget før. Noen var bare ikke fine og noen var litt for “stormønstrede”. Dessuten er det alltid spennende å se hva som skjer når det kommer ny farge på. Her er stoffene i vaskemaskinen, vasket og klare til overfarging

It’s some time since the last time I dyed fabric and I decided I needed more browns so this weekend I dyed some of my already dyed fabric. Here the pieces are in the washing machine ready to go into a dye bath.

IMG_9365

Jeg brukte bare brunt, rødt og litt gult og fargene er BATI BATIKK. Her er et fargebad med rødt og brunt klart

I used brown, red and a little yellow only. The dyes are BATI BATIKK. Here are dye baths with red and brown dye

IMG_9366

Karene er fyllt og stoffene ligger og godgjør seg i fargebadene

Containers with dye baths and fabrics.

IMG_9369

Her er de ferdige stoffene etter at de er vasket og tørket. Det ble mange fine stoffer og noen jeg ikke likte så godt. Jeg hadde håpet på å få flere mørke brune så jeg får prøve igjen snart…

Here is the result. Some fabrics turned out very nice, but not all. I had hoped for more dark browns so maybe I will give it another go before long.

IMG_9370IMG_9371

Noen stoffer fikk uventede farger og mønstre. Dette er rødbrunt og mer grønnaktig enn det ser ut på bildet.

Some fabrics turned out quite different from what I thought, like this one. It’s red and more green than it looks like here.

IMG_9373

1 kommentar:

  1. I like the way the fabric turned out. It amazes me that sometimes it does not turn out as planned.

    SvarSlett