torsdag 9. januar 2014

USA–Houston og New York, del 1

Etter å ha tenkt på dette og snakket om dette i flere år lå alt til rette for en tur til Houston og quiltefestivalen der. Mitt reisefølge var Marianne, venninne gjennom mange år; helt siden vi vokste opp I Sandefjord for noen tiår siden. Selve festivalen varte fra 31. oktober til 3. november, men vi ville gjerne gjøre litt mer utav turen så vi bestemte oss for å reise bort noen dager før og etter festivalen ville vi reise et annet sted for å se litt mer av USA. Siden ingen av oss hadde helt spesielle ønsker bestemte vi oss for å dra til New York slik at turen alt i alt ville vare i to uker.
Siden vi bor i hver vår ende av Vestlandet møttes vi på Gardermoen og reiste sammen derfra til Houston via New York. Vel inne på flyplassen fikk jeg bursdagspresangen min fra Marianne (jeg hadde bursdag dagen før). Det var denne flotte puta som inneholder et pledd pluss at jeg fikk amerikanske dollar som skulle brukes til stoff (meter og ikke gram…). Begge deler passer bra til en quilter på tur. Tusen takk, Marianne!

Det var skifte av fly på Newark-flyplassen og selv om vi måtte til en annen terminal og ikke hadde all verdens tid så var det lett å finne fram og alt gikk greit.

På veg mellom terminalene på Newark flyplassen. Gratis tog og lett å finne fram.

Det var blitt seint da vi kom til Houston så vi tok taxi til hotellet. Vi fikk fast pris på turen så ingen overraskelser der. I Houston var det mye varmere enn hjemme, det merket vi med en gang. Rett og slett litt deilig! Luftfuktigheten var høy og vi merket det særlig de dagene vi var på tur at det kunne bli ganske hett. Jeg tror ikke vi hadde mange sånne dager her hjemme i sommer. Hotellet vårt var enkelt og greit, hadde hyggelig betjening og fremfor alt rimelig. Det var jo ikke der vi ville legge igjen pengene våre... En annen fordel var at det var i gangavstand fra George R. Brown Convention Center, hvor quiltefestivalen skulle være. Ja, vi kunne faktisk se bygningen fra hotellrommet vårt.

Athens hotel hvor vi bodde. Rommet vårt er på hjørnet  over porten. Fra spisebordet så vi rett ut på palmen.

Og her er rommet

Kjøkkenkroken

To dobbeltsenger

Vi hadde bestemt oss på forhånd for ikke å nøle med å ta drosje til og fra for vi visste jo ingenting om hvor trygt det var å gå rundt i sentrum av en millionby særlig på kveldstid. Den frykten viste seg fort å være helt grunnløs. Vi gikk både sent og tidlig og så aldri noe som ga grunn til engstelse.

Utsikt fra rommet

Frokost på rommet

Vi kom til Houston lørdag kveld den 26. oktober og på søndagen skulle vi møte noen kanadiske quiltevenner som vi kjenner fra en internasjonal quilteliste vi begge to er med på på internett. De hadde lagt opp program for dagen og det første vi skulle gjøre var å møte de utenfor The Menile Collection som er en stor kunstsamling, samlet av ekteparet John og Dominique de Menile som også har stått for byggingen av selve museet. Det var flott å se. Men før vi gikk inn dit møtte vi Paula som var vår guide noen timer og tok oss med en tur rundt i området.

Vi møtte guiden vår utenfor museets bokhandel. Det var en regnfull morgen så det var godt å stå under tak.

Rusletur i området

IMG_0603IMG_0605IMG_7253IMG_7256IMG_7260IMG_7261

En kirke i nærheten (bygningen med gullkuppel) Inngangen er i den svarte sprekken på den hvite veggen

Et kor øvde da vi kom inn. De var ikke mange, men de sang fantastisk

Etterpå var det lunch utenfor bokhandelen som ikke hadde åpnet ennå.

En av de ansatte kom ut med stoler til oss. Vi ble akkurat ferdig å spise før kundene begynte å komme.

Senere ble det en tur inn i museet. Her står Marianne ved inngangspartiet.

Våre kanadiske venner leide bil og lurte på om vi shoppinghungrige nordmenn hadde lyst å være med til en Joanns-butikk i nærheten. Og ja, det hadde vi selvfølgelig. Massevis av tilbud og med rabattkuponger i tillegg ble det litt i posene... Etter en bedre middag

IMG_0608IMG_0610IMG_0611IMG_0612IMG_0615IMG_0620

ble vi tatt med til «Miller Outdoor Theatre» som er en stor utendørsscene hvor det er gratis forestillinger/konserter.

IMG_0622IMG_0626IMG_0631IMG_0640

Det som var på programmet denne dagen var en forestilling med japansk dans og tromming. Vi var litt skeptiske på forhånd, men det var helt fantastisk.