lørdag 3. november 2012

Tur til European Patchwork Meeting, Sainte Marie aux Mines

I september i år var jeg for første gang på European Patchwork Meeting i Sainte Marie aux Mines i Alsace, Frankrike. Det er massevis av utstilliger fordelt på fire landsbyer pluss at det er haugevis av quiltebutikker og også kurs og foredrag mm. Jeg reiste sammen med Hanna som er i samme quiltegruppe som meg. Vi ville gjøre litt mer utav turen og bestemte oss for å være noen dager i Zurich først.

Zurich er en flott by og med nydelig vær med temperaturer på rundt 30 grader pluss “Zurichkortet” i lommen fikk vi en sommerfølelse vi ikke har kjent hjemme dette året og kom oss lett rundt i byen og fikk se og oppleve mye.

Etter hver måtte vi komme oss videre til Frankrike. Vi tok toget. Vi måtte bytte i Basel så vi tok like godt en stopp på noen timer der og så oss litt rundt der før vi fortsatte til Colmar hvor vi skulle bo de neste dagene. Vi hadde en dag “fri” før utstillingene åpnet så den brukte vi til å se oss om i Colmar. Vi vandret mye rundt i den gamle bydelen…

For å komme fra Colmar til Sainte Marie aux Mines tok vi først tog til Selestat og så buss derfra. Det tok en god time, men med travle dager er det greit å sitte nedpå litt også…

Utstillingene var som sagt fordelt på fire landsbyer med ca. 20 utstillingslokaler totalt. I tillegg var det et stort butikkområde. Vi var på plass alle de fire dagene det var åpent og enda var det et par utstillinger vi ikke rakk. Det var utrolig mye flott å se, jammen er det mange flinke folk derute… I og med at arbeidene var spredt på denne måten fikk vi se mye mer på vår veg og ble litt kjent i landsbyene også. Skyttelbussen gikk hvert 20. minutt så det var greit å komme seg rundt.

Jeg tok hundrevis av bilder på utstillingene. De legger jeg ikke ut så mange av her. I stedet kommer noen bilder fra butikkene og litt andre ting vi så.

 

Vi hadde egentlig meldt oss på en organisert tur. Da denne ikke ble noe av bestemte vi oss for å organisere alt selv, selv om fransk-kunnskapene våre er lik null.Vi bestilte det meste på forhånd på internett og sjekket ut endel ting med tog/buss og rutetider før vi dro. Det gikk helt fint. Det var greit å ha litt forkunnskaper for alle franskmenn er ikke like gode i engelsk… Men konklusjonen er at manglende fransk-kunnskaper ikke er noen grunn til å bli hjemme hvis bare setter seg litt inn i ting på forhånd. Dette frister til gjentakelse.

2 kommentarer:

  1. Hei! Allers arrangerer en lesertur til den samme messen i september i år, og jeg lurte på om jeg kan få lov til å linke til bloggen din, og bruke to av bildene til et blogginnlegg på Allers-bloggen? http://blogg.allers.no/

    Du kan lese mer om turen her:
    http://www.allertravel.no/allers

    På forhånd takk for svar.

    Mvh Cecilie Moestue, nettjournalist i Allers

    SvarSlett
  2. Hei igjen. Jeg ser at jeg glemte å legge igjen epostadressen min. Fint om du kan sende svar til cecilie.moestue@allers.no

    SvarSlett