fredag 11. februar 2011

Nålebinding–needle binding/knotless netting

“Mysteriet” med den ukjente teknikken på dette sjalet ser ut til å være løst.

IMG_6356

Tusen takk for alle forslag og en spesiell takk til Wenche som nok traff blink. Hun foreslo nålebinding og det tror jeg stemmer. Jeg tok et billedsøk på internett på nålebinding og fant et bilde som stemte. Det var fra et museum I USA. Se bildet her:

Fort Collins Museum & Discovery

Deler av dette sjalet har de samme løkkene som mitt. Det minnet meg også om et annet sjal jeg har og som jeg hadde helt glemt. Etter litt leting dukket det fram opp i et skap. Dette har flere likhetstrekk med sjalet I Amerika, altså både små og store løkker…

nsmail-7nsmail-9

I blogginnlegget hvor jeg først fortalte om sjalet skrev jeg også om nålebinding så det skulle kanskje ringt en bjelle…. Men det gjorde det altså ikke. Nå i ettertid ser jeg at det er en viss likhet, men løkkene er forskjellige både I størrelse, tetthet og hvordan de er satt sammen… Interessant er det, jeg hadde aldri trodd at jeg var eier av to sjal I nålebinding.

Mystery solved… This is needle binding/“knotless netting”. On the internet I found a picture of a similar shawl. This picture also reminded me of another shawl I have, but had forgot all about. I found it and it has both small and big loops like the American one. So now I have two shawl in knotless netting…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar